Publicarea e o etapă a vieții la care mulți autori debutanți visează. Vreau să vă vorbesc despre câteva dintre avantajele și dezavantajele publicării independente.
Avantaje
- Control asupra publicațiilor. Ai dreptul de a alege câte cărți sunt tipărite și la ce tipografie sunt. Ai dreptul de a alege textura coperții și a hârtiei, precum și modul de împachetare. Ai libertate de a vinde cui dorești cu observația că toate veniturile trebuie declarate la ANAF.
- Administrare proprie a vânzărilor. După cum spuneam, poți să vinzi cui dorești și să distribui acolo unde vrei. Tu îți calculezi în timp real cu cât și câte cărți ai vândut.
- Control asupra drepturilor de autor. Nimeni nu-ți poate lua dreptul de autor fiindcă tot ceea ce vinzi îți revine pe drept ție. Acesta e unul dintre cele mai mari avantaje în publicarea independentă.
- Promovare independentă. Modul de promovare este ales de tine sau poți alege un specialist în marketing pentru o propulsare mai mare pe piața de carte. Asta te obligă să faci muncă de cercetare înainte.
- Design personalizat asupra coperții. Anagajează un specialist pentru a-ți crea un design la copertă în cazul în care nu te descurci în programele de editat poze. Dacă ești un amator, nu încerca, altfel îți vei distruge propria operă.
Dezavantaje
- Șanse mici de a ajunge în librării. Nu ai prea mari șanse de a ajunge în librării decât dacă ai făcut vânzări mari și ești un autor căutat și cu renume. Probabilitatea de a fi refuzat de directorii de librării sunt foarte mari.
- Credibilitatea publicului greu de câștigat. Majoritatea oamenilor care aud că ești publicat independent se fac că ploaie sau cred că ești un amator care nu știe scrie și și-a încercat norocul în lumea cărților. Nu te cred în stare că ești la fel de buni ca ceilalți autori. Te consideră inferior, fără nicio valoare.
- Costurile de publicare sunt mari. Pentru a publica, investiția merge către: editare, copertă, tehnoredactare, promovare, crearea unui PFA (nu e obligatoriu), ebook (nu e obligatoriu) și website ecoomerce.
De evitat
- Editarea propriei cărți fără editor. Niciodată nu-ți vei găsi toate greșelile. Un editor se uită nu numai la diacritice, ci și la plotul în sine, dar și la fluiditatea textului.
- Lipsa unui plan de promovare. Mă întreb cui îi vei vinde dacă nu-ți ști promova cartea. Trebuie să îți creezi un brand de autor, un logo, un nume, să-ți organizezi promovarea pe rețelele de socializare și să apari regulat, să-ți formezi colaboratori și să-ți crești profilul.
- Alegerea unui preț prea mic/mare. Alege prețul corespunzător costurilor de investiție și mărimii cărții tale! Fă un research amănunțit în această privire.
- Copertă neinspirată. Dacă nu ești un ilustrator bun, nu încerca să-ți creezi propria copertă. Există destule care distrug poveștile frumoase. Cel mai bine e să ceri părerea unui specialist.